Tweetalig onderwijs

Baron de Coubertinlaan
vwo l havo l mavo

Zodra je bij ons binnenkomt zie je de vlaggen van verschillende landen en de landkaart waarop wij aangeven waar onze leerlingen allemaal vandaan komen. Ze komen uit alle windstreken; van Nederland tot Australië en van Engeland tot Rusland. Wij zijn een echte internationale gemeenschap waar elke leerling kan en mag zijn wie hij of zij is. Dit maakt onze school speciaal: wij leren graag van en met elkaar!

Onderwijsaanbod

We leven in een steeds meer internationaal georiënteerde wereld. Om een verschil te kunnen maken in deze wereld moet je veel over de wereld leren, over anderen en over jezelf. Om deze reden is Tweetalig onderwijs op het Haarlemmermeer Lyceum veel meer dan een extra goede beheersing van de Engelse taal. Om goed met een ieder te communiceren is een grote taalvaardigheid in de eigen taal ook van groot belang en moet je begrip kunnen tonen voor andermans cultuur, achtergrond en/of normen en waarden. Tot slot, leren over jezelf. Persoonlijke ontwikkeling staat bij ons hoog in het vaandel. In lijn met het zogenaamde “IB learner profile” (een competentieprofiel voor leerlingen op internationale scholen) proberen wij onze leerlingen op te leiden tot verantwoordelijke, nieuwsgierige, open minded en kritische wereldburgers.

Ga je voor Olympisch goud, een glansrijke carrière in het buitenland of laat je jouw talent liever tot bloei komen in je eigen stad? Wat je ook voor ogen hebt, op het HLML kan het! Met tweetalig onderwijs, topsport en internationaal onderwijs op één lyceum staat niks je in de weg om het beste uit jezelf te halen. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is ontdekken waar je goed in bent, zodat we samen jouw talent kunnen laten groeien. Wat past bij jou? Kijk de video’s hieronder.

Competentie van een TTO leerling

Je kunnen verwonderen en op onderzoek willen gaan of het kunnen aannemen van een open minded houding en kritische en goede vragen weten te stellen zijn competenties waar we op het HLML Tweetalig veel waarde aan hechten. Het zijn competenties waarmee je naast alle vakinhoudelijke kennis, het verschil kan maken. Om deze reden besteden we gedurende de gehele schoolperiode veel aandacht aan het ontwikkelen van deze competenties.

A window to the world

Vanaf de eerste dag start jouw reis als toekomstig wereldburger. Via verschillende reizen word je steeds wereldwijzer en onafhankelijker. Uiteindelijk, wanneer je onze school verlaat ben jij er klaar voor en kan en mag de wereld heel wat van jou verwachten. Voorbeelden van onze reizen zijn onze Londen reis in de tweede klas, de stedenreis in de bovenbouw havo en vwo en de uitwisselingen binnen Europa in alle derde klassen en met China en Indonesië in de bovenbouw.

Is Tweetalig onderwijs op de HLML voor iedereen?

Tweetalig onderwijs kun je op alle niveaus doen. Of je nou vmbo, havo of vwo gaat doen maakt niet uit. Ook als je dyslectisch bent kan tto een goed idee zijn. Sterker nog, voor dyslectische leerlingen is tto vaak een fijne manier om Engels te leren. Je hoeft namelijk niet alleen te schrijven en spellen. Je hoort en spreekt de taal ook heel veel. Je moet er misschien wat harder voor werken, maar het is het meer dan waard!

Hier werken we met Vakoverstijgend en Taalgericht (vak)onderwijs

Naast het volgen van een onderwijsprogramma per vak gaan leerlingen middels het IMYC (International Middle Years Program) projectmatig en vakoverstijgend aan de slag. Het IMYC programma bestaat uit zogenaamde units van 6 tot 8 weken. Elke unit is opgebouwd rondom een thema en een Big Idea, een uitdagend concept dat fungeert als link tussen de vakken. Meer verbinding tussen vakken maakt onderwijs meer betekenisvol. Het geeft inzicht in samenhang en nog veel belangrijker…..het maakt het leren ook vaak veel leuker.

Taal is zeg maar echt ons ding… Goed kunnen communiceren, beargumenteren, lezen en schrijven vinden wij belangrijk. Taal is en blijft het middel om kennis op te doen, het is van onschatbare waarde voor studiesucces en voor de toekomstige beroepscontext. Taalondersteunende methodes als CLIL en taalgericht vakonderwijs spelen een belangrijke rol hierbinnen. Van lezen voor eigen plezier tot examenteksten, van spreekbeurt voor de klas tot de deelname aan (internationale) debattoernooien. Taal is belangrijk en daar handelen we naar.

Leerlingen aan het woord

Het lijkt me superleuk om de wereld te verkennen Robin ( Tweetalig onderwijs )
In the beginning it was hard to learn Dutch but it’s gotten much easier Hailey ( International student )
Het Haarlemmermeer Lyceum helpt mij heel erg in mijn turn carrière Léon ( Turner Nederlands team )