Veel gestelde vragen HLML Dalton


Daltononderwijs

Een belangrijk doel van daltononderwijs is de leerlingen kritisch en zelfstandig laten worden. Om dit te bereiken spreken we de leerlingen vanaf het begin aan op alles waarvoor ze zelf verantwoordelijkheid kunnen dragen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelf bepalen bij welk daltonuur ze zich inschrijven. Verder kan de leerling binnen de “taak” keuzes maken in tempo of manier van leren. Dit maakt dat ouders zich wel eens afvragen of hun kind wel geschikt is voor daltononderwijs. Niet ieder kind kan even veel verantwoordelijkheid aan als anderen. Maar kinderen kunnen daar juist in groeien. Dat is wat de daltonschool hen juist leert. Natuurlijk heeft een kind dat vanuit zichzelf geneigd is tot zelfstandigheid het daarbij makkelijker. De ander zal zich ontwikkelen doordat we wat dichter op zijn huid zitten. Wij besteden veel aandacht aan het leren van goed plannen. De leerlingen worden hierin zowel in de mentorles als in de vaklessen begeleid. We werken met onze schooleigen agenda: de Plenda. Deze krijgen onze leerlingen van de school. Door de Plenda te gebruiken krijgen onze leerlingen overzicht, wat zorgt voor rust. Leerlingen krijgen met de Plenda een tool om te werken aan hun zelfredzaamheid. Maar ook kunnen ouders of andere begeleiders met deze tool bij springen. Bekijk voor meer uitleg over daltononderwijs onze daltonbrochure op: Ik zit in groep 8 – Haarlemmermeer Lyceum

Iedere week staan er vijf daltonuren in het rooster op het vijfde uur. Leerlingen schrijven zich zelf in voor een daltonuur via Magister (ons leerlingvolgsysteem). Je kunt kiezen uit drie verschillende soorten daltonuren: het dalton zelfstandig werkuur (zelfstandig werken en/of samenwerken), het dalton vakuur (extra uitleg voor een bepaald vak) of een dalton Studium Excellentie uur (verdieping en verbredingsmodules). In de daltonuren zitten alle leerjaren door elkaar.

In dit programma worden drie keer per jaar modules van zes weken aangeboden. In deze uren kun je je verdiepen in iets wat we niet in het reguliere lesprogramma aanbieden. Om een aantal voorbeelden te noemen: positieve psychologie, debatteren, fashion design, boekhouder, grimeren, programmeren, fotografie, camera-acteren, DJ voor beginners en nog veel meer. Deze lessen worden gegeven door onze eigen docenten, door experts, maar soms ook door onze eigen leerlingen. Elke leerling kan deelnemen aan dit programma, hier zijn geen voorwaarden aan verbonden.

De taak vormt de basis van ons onderwijs en begint met een overzicht van de leerdoelen. De docent geeft aan wat een leerling allemaal moet kunnen en weten om de toets (schriftelijke overhoring, werkstuk, enz.) naar behoren te kunnen maken. Met behulp van een taak worden leerlingen in staat gesteld om een groot gedeelte van de leerstof zelfstandig te verwerken. Er is voor alle vakken een taak in Teams, waarin leraren duidelijk maken wat leerlingen moeten kunnen, moeten doen en moeten weten voor een vak. De opdrachten in de taak moet je maken, maar welke opdracht in de taak je eerst gaat doen en welke het laatst, mag je zelf kiezen. Ben je klaar met een taak, dan laat je die aan de docent zien, die tekent het leerdoel af in je Plenda. Begrijp je iets niet, dan kun je altijd naar de docent toe gaan, of je vraagt het in de les of in een dal(ton)uur aan een medeleerling. Ouders kunnen, als ze dat willen, via het Teams account van hun kind meekijken. Ouders krijgen geen eigen inlog.

De brugklasleerlingen worden ingedeeld in vwo/ havo-klassen. In deze mengklas hebben de leerlingen een startniveau. Dit startniveau wordt aangegeven op het onderwijskundig rapport van de basisschool. Vwo leerlingen krijgen op hun eigen niveau les en worden op hun eigen niveau getoetst. Dit geldt uiteraard ook voor onze havo leerlingen. Zij kunnen na rapport 1 per vak opstromen (dit noemen wij “sprokkelen”) naar het vwo-niveau, mits de vergadering dit positief bekrachtigt. Ook in de tweede hebben we mengklassen. In de derde worden de leerlingen opgesplitst in categorale havo-klassen en vwo-klassen.

Vwo leerlingen krijgen zoals gezegd op hun eigen niveau les en worden op hun eigen niveau getoetst. Alle leerlingen kunnen meedoen aan het Studium Excellentie programma. Daarnaast hebben we de daltonpas. Als de leerling denkt lessen van een bepaald vak te kunnen missen, vraagt hij voor die uren een daltonpas aan. De leerling dient een plan in over wat hij tijdens die vrijgekomen lesuren gaat ontwikkelen of onderzoeken. De vakleraar van het desbetreffende lesuur beslist samen met de mentor, de andere leraren en de teamleider of de leerling buiten de les aan het eigen excellentieproject mag gaan werken. Een leerling kan ook een Studium Excellentieuur geven: wij hebben nu leerlingen die bijvoorbeeld gebarentaal aan andere leerlingen leren. Wij bieden ook maatwerk aan leerlingen die willen versnellen. Zo kun je bijvoorbeeld al in het voorexamenjaar een schoolexamen afleggen en afronden voor een vak waar je heel goed in bent. Verder hebben wij een zeer actieve debatteerclub op hoog niveau, we zijn zelfs Nederlands kampioen! Voor de leerlingen die dit aanspreekt, is dit een heel mooie uitdaging.

In de brugklas krijgen alle leerlingen: Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, Media, Techniek & ICT (in ons Medialab), lichamelijke opvoeding, kunst beeldende vorming, theater, muziek, twee mentoruren en vijf dal(ton)uren. In de tweede klas worden muziek en theater verruild voor natuurkunde en Duits. In de derde klas vervalt MTI en komt er scheikunde bij. Naast deze reguliere vakken kunnen leerlingen uit veel extra’s kiezen in de Studium Excellentie uren. Voor ons volledige lesaanbod kun je kijken in onze lyceumgids op bladzijde 9 en 10.

Dat is gemiddeld een uur per dag. In de les is er vaak een korte instructie (15 minuten) en daarna kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk. Ook is er vijf keer in de week een dal(ton)uur, waar de leerlingen de keus hebben om zich in te schrijven bij een stilte-uur, een vakuur of een Studium Excellentieuur. De meeste leerlingen benutten deze uren om hun huiswerk af te maken, zodat zij thuis geen huiswerk meer hebben. Leerwerk (voor een overhoring of proefwerk) wordt meestal thuis gedaan. Wij hebben op school ook een stilteruimte, waar een leerling aan het werk kan buiten de lessen om en in de daluren.

Op het HLML Dalton werken we met vijf toetsweken. Na iedere toetsweek volgt, in principe, een vakantie (rondom de voorjaarsvakantie kan het zijn dat het een aantal weken na de vakantie valt). Elke toets is onderdeel van het leerproces. Tussen de toetsweken kan een vakdocent ook een schriftelijke overhoring of een praktische opdracht geven en er wordt formatief geëvalueerd. Op deze manier houden de leerlingen, de ouders en wij inzicht in de vorderingen van het leerproces.

Leerlingen die dit willen, kunnen dit in de bovenbouw in een Studium Excellentie uur doen. Ze kunnen dit afsluiten met een Cambridge certificaat.

In de onderbouw (klas 1, 2 en 3) worden DIA-toetsen afgenomen. DIA-toetsen zijn methode-onafhankelijke volgtoetsen voor de eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs. We zetten de toetsen in als leerlingvolgsysteem voor taal (Nederlands en Engels) en rekenen-wiskunde. Er is een 0-meting aan het begin van het eerste leerjaar en er is een dia toets in het voorjaar van het eerste leerjaar. Ook in het tweede en derde leerjaar wordt een DIA-toets afgenomen. De resultaten van deze toetsen worden in de leerlingbespreking meegenomen en leiden, indien nodig, tot ondersteuning op gebied van taal (Nederlands en Engels) en rekenen (wiskunde).

Wij besteden veel aandacht aan sport op school. Ook als je geen TopsportTalentleerling bent. In de brugklas krijgen de leerlingen drie LO lessen evenals in 4 havo. De overige klassen hebben twee LO lessen in hun rooster. Bijna elke vrijdag worden naast de reguliere LO lessen, sporttoernooien georganiseerd. De brugklassen en tweede klassen strijden om de titel sportklas van het jaar. Tevens worden er voor klas drie en hoger toernooien georganiseerd op de vrijdagmiddag. In de daluren kun je ook voor extra LO lessen kiezen. In de bovenbouw bieden we het vak BSM aan (Bewegen, Sport & Maatschappij). Verder hebben we het certificaat “gezonde school” en hebben we een Gezonde Schoolkantine (gouden schaal).

Naast onze lessen kunst, theater en muziek hebben we ook extra activiteiten op dit gebied. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij ons Team Theater Technieken (T3). Deze leerlingen helpen bij schoolfeesten, grimeren en bouwen decor voor On Stage (jaarlijks optreden met toneel, zang en dans). Je kunt bij ons eindexamen doen in kunst beeldende vorming en in theater. Verder hebben we ook diverse Studium Excellentie uren op het gebied van kunst.

We organiseren voor alle leerlingen in leerjaar 1 een gezellig kamp. Leerjaar 2 organiseert hun eigen kamp. In de bovenbouw kunnen leerlingen uit havo en vwo 4 kiezen uit een aantal internationale reizen zoals Tsjechië, Parijs, Londen en Berlijn. Hiernaast wordt er elk jaar een facultatieve ski-reis georganiseerd in de voorjaarsvakantie voor examenleerlingen. Het aanbod kan per jaar verschillen. Verder bieden we met Dalton International een uitwisselingsreis met een daltonschool in Duitsland aan, dat voor en door de leerlingen wordt georganiseerd. Leerlingen in leerjaar 3 en 4 mogen solliciteren om mee te doen.

Aanmelding en loting

Wij zullen aankomend jaar plek hebben voor 7 brugklassen. Het is afwachten of er dit jaar sprake is van een “overaanmelding” en of we moeten loten. Op 9 april wordt bekend gemaakt op welke school de leerling is geplaatst. Indien we moeten loten, gebeurt dit onder toezicht van een notaris.

Voor schooljaar 2025/2026 vindt aanmelding voor de brugklas digitaal plaats. Dit houdt in, dat via de website www.de-overstap.nl de aanmelding gedaan wordt. Indien het aantal aanmeldingen op een VO-school daartoe aanleiding geeft, zal op deze VO-school loting plaatsvinden. De basisschool zorgt ervoor dat je vanuit De Overstap (via het e-mailadres no-reply@deoverstap.nl) inloggegevens en een toelichting ontvangt om aan te kunnen melden. De gegevens over het aanmelden ontvang je uiterlijk 24 maart 2025. Via deze website meld je je aan en daar geef je op welke school je eerste keuze, je tweede of in het geval van mavo/havo/vwo je derde keuze is.  Dit is belangrijk, wanneer je onverhoopt wordt uitgeloot voor de school van je eerste keuze.

Zit je in groep 8 op een school buiten Haarlemmermeer of Zuid-Kennemerland, dan neem je contact op met de VO-school van je eerste keuze. De VO-school geeft jou dan de benodigde informatie om aan te melden.

Let op! Van 25 maart tot en met 31 maart móet je je aanmelden. Vanaf 1 april is de aanmelding gesloten en de website niet meer beschikbaar. Als je bent geplaatst op de school van jouw eerste keuze, krijgen je ouder(s)/verzorger(s) op woensdag 9 april na 15.00 uur een mail. Daarna worden nieuwe brugklasleerlingen uitgenodigd voor een inschrijfgesprek op de school van plaatsing.

Voorrangregels: de zogenaamde broertjes/zusjes regeling. Dat geldt als iemand uit hetzelfde huishouden reeds op de betreffende VO-school zit (voor het Haarlemmermeer Lyceum geldt deze regel alleen als het dezelfde locatie betreft). Bij meerlingen geldt: inloten van de één leidt automatisch tot plaatsing van de ander. Verder krijgen leerlingen met een TopTalentstatus (of bewijsbaar de potentie hebben om de status te verkrijgen) voorrang. Voor leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte is er in Haarlemmermeer geen voorrangsregel. Alles over de inschrijving en de eventuele loting (we loten alleen in geval van overaanmelding) is na te lezen onze website Procedure aanmelden – Haarlemmermeer Lyceum

Nee, helaas kan dat niet. Je kunt je aanmelden als je minimaal havo advies hebt.

Praktische vragen

Het HLML Dalton heeft op dit moment in totaal 1167 leerlingen. Bij ons zijn er ruim100 medewerkers in dienst.

Wij hebben ongeveer hetzelfde aantal jongens als meisjes op school. De verhouding is 45% jongens en 55% meisjes. De verdeling havo en vwo is nagenoeg gelijk. Wij kijken voor zover mogelijk naar een evenwichtige verdeling in de (brug) klassen van jongens/meisjes en havo/vwo.

We streven naar 28 leerlingen per klas.

Lestijden

1e 08.30 – 09.15 uur

2e 09.15 – 10.00 uur

3e 10.00 – 10.45 uur

Pauze 10.45 – 11.15 uur

4e 11.15 – 12.00 uur

5e 12.00 – 12.45 uur

Pauze 12.45 – 13.15 uur

6e 13.15 – 14.00 uur

7e 14.00 – 14.45 uur

8e 14.45 – 15.30 uur

9e 15.30 – 16.15 uur

10e 16.15 – 17.00 uur

Onze school heeft resultaten boven de benchmark. Afgelopen jaar was ons slagingspercentage voor havo 96% en het slagingspercentage van ons vwo 97%. Onze resultaten van de afgelopen jaren zijn terug te vinden op Scholen op de kaart. Dit is een website gemaakt door de onderwijsinspectie. Het HLML Dalton legt zijn onderwijsprestaties vast in een landelijk systeem. Bijna alle scholen voor voortgezet onderwijs doen dat. Met de informatie van al die scholen is de site Scholen op de Kaart ontwikkeld. Op deze site kunnen leerlingen van groep 8 en hun ouders scholen zoeken en met elkaar vergelijken. Ook met de VO-gids is het mogelijk een aantal scholen met elkaar te vergelijken.

  • Je kunt je eigen laptop gebruiken of aanschaffen, maar deze moet wel voldoen aan een aantal minimale specificaties om gebruikt te kunnen worden binnen het schoolnetwerk. Deze zijn: Windows Laptop, Processor: Intel i3 of i5, Draadloos: AC Dual band (2,4Ghz/5Ghz) of beter, Videokaart: HD Graphics 520 of beter, Werkgeheugen: 8GB of 16GB, Opslag: 128GB SSD of beter, Netwerkkaart: 10/100/1000 en Batterij die circa 7 uur meegaat. (wij ondersteunen geen Chromebooks)
  • Je kunt een laptop kopen of huren via The Rent Company (zie overzicht te verwachten kosten). The Rent Company heeft het alles-in-1 Easy4u device abonnement ontwikkeld om leerlingen op een laagdrempelige manier te kunnen voorzien van een goed, op de onderwijsinstelling afgestemd, device. Het device wordt tegen aantrekkelijke bedragen op basis van huur of koop, inclusief Total Care Pack voor service, garantie en schade- en diefstaldekking aangeboden.
  • Indien je de laptop niet kan of wil betalen kun je contact met op ons opnemen voor een maatwerkoplossing.

Als school vragen wij aan ouders een vrijwillige financiële bijdrage voor extra’s die niet door het ministerie worden vergoed. Die bijdrage is nu 75 euro. Als ouders niet betalen, sluiten wij een leerling niet buiten van de activiteit. Jaarlijks stelt de school de hoogte van het bedrag vast en hoe het besteed wordt. Dat gebeurt in overleg met de oudergeleding in de Medezeggenschapsraad. De Ouderraad vraagt de ouders een vrijwillige bijdrage van € 12,50. Uit deze bijdrage worden o.a. de kosten betaald voor de thema-avond voor ouders, een bijdrage aan speciale activiteiten zoals de diploma-uitreiking, de lesmarathon, broodje gezond-dag, fruit bij sportdagen en nog veel andere feestelijke activiteiten voor de leerlingen.

Indien u een inkijkje wilt voor de verwachte kosten voor de gehele schoolcarrière, kunt u gaan naar:  Leerlingen en ouders – Haarlemmermeer Lyceum

Op dit moment lukt het onze school nog steeds goed om goede vakdocenten aan te trekken. Elke klas heeft voor ieder vak een docent. Maar helaas is lesuitval nooit helemaal te voorkomen. Naast onderwijs heeft de school ook een vormingsopdracht. Naast lessen zijn er daarom introductieactiviteiten, sportdagen, reizen, uitwisselingen, projecten en excursies. Hier zijn docenten voor nodig die op dat moment geen lessen kunnen verzorgen. Deze worden zoveel mogelijk geclusterd aangeboden om rust te creëren in de overige weken.

Lesuitval als gevolg van schoolexamens, nascholingen en rapportvergaderingen is niet altijd te voorkomen. Afwezigheid van docenten door ziekte, nascholing of persoonlijke omstandigheden wordt in klas 1 en 2 zoveel mogelijk opgevangen door surveillanten. In klas 3 en hoger kunnen leerlingen, als een docent afwezig is, zelfstandig gaan studeren in het open leercentrum (OLC). Daarnaast zijn de daltonuren uitermate geschikt om extra uitleg op te halen bij vakdocenten, zodat je ook bij afwezigheid van de eigen docent, uitleg kan krijgen. Dit geldt ook als een leerling voor langere tijd afwezig is geweest.

Bij langdurige ziekte van docenten is het, gezien de krapte op de arbeidsmarkt, vaak moeilijk om onmiddellijk tot vervanging over te gaan, Binnen het team proberen we vaak een oplossing te vinden.

Bij ons is het mobiele telefoonbeleid “in de klas zit je telefoon in de telefoontas”. Met dit beleid voldoen wij aan de eisen van de overheid dat mobiele telefoons niet meer in de les mogen vanaf 1 januari 2024 .

De regel houdt in: Als de telefoon niet wordt gebruikt voor lesdoeleinden, hoort deze in de telefoontas. Het gebruik van deze apparatuur is wel toegestaan in de gangen, aula en het buitenterrein, mits niet hoorbaar voor de omgeving. Bij ongeoorloofd gebruik is de school bevoegd om de apparatuur in beslag te nemen. Na inname kan de apparatuur aan het eind van de lesdag (tussen 16.15-16.30 uur) worden opgehaald.

Wij vinden veiligheid op onze school van essentieel belang voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Alle leerlingen (en hun ouders) tekenen bij binnenkomst een sociale overeenkomst waarbij zij zich verbinden aan onze leefregels op school. Dit wordt verder met de mentor opgepakt. We gaan vriendelijk met elkaar om en pesten wordt niet getolereerd. In ons pestprotocol staat beschreven hoe wij hiermee omgaan. Verder hebben we één ingang met receptie, zodat we altijd zicht hebben op wie er in de school is. Iedere leerling wordt bij ons gezien. Dat zie je ook terug bij onze absentiecontrole. Als een leerling te laat is of absent, worden ouders hier direct van op de hoogte gesteld en gaan wij het gesprek aan. Uit onze jaarlijkse tevredenheidsenquêtes blijkt dat onze leerlingen (en docenten) zich veilig voelen op school. Scholen op de kaart.

Ouders kunnen zich verkiesbaar stellen voor de MR, deelnemen in de ouderraad of in de ouderklankbordgroep. Onze school kent al jaren een zeer actieve ouderraad, die zich samen met de school verantwoordelijk voelt voor de ontwikkeling van de leerlingen. De ouderraad is een contactorgaan tussen de ouder(s)/ verzorger(s) enerzijds en de schoolleiding anderzijds. Hij heeft een signalerende en adviserende functie naar de schoolleiding. Daarnaast is de ouderraad een orgaan dat allerlei activiteiten organiseert. De ouderklankbordgroep heeft een belangrijk aandeel in het reflectieve proces van de schoolleiding (SL) en daarmee indirect ook van docenten. Het bespreken van het daltononderwijs in de klankbordgroep is wederkerig. De schoolleiding geeft informatie over dalton, maar stelt ook vragen aan de ouders binnen de klankbordgroep. De ouderklankbordgroep is niet de plek waar individuele zaken besproken worden. Individuele zaken horen (indien nodig al opschalend) met de vakdocent-mentor-teamleider te worden besproken. Het gaat in de ouderklankbordgroep om meer algemene zaken die breder in de afdeling of school een rol spelen. Ouders zitten op persoonlijke titel in de ouderklankbordgroep en vertegenwoordigen geen andere groep, zoals dat in de MR wel het geval is.

Begeleiding en ondersteuning

Het Haarlemmermeer Lyceum kent een leerlingvolgsysteem, Magister. Hierin worden op verzoek van mentoren, coördinatoren en schoolleiders van alle leerlingen essentiële gegevens ingevoerd zoals cijfers, adviezen voor de te volgen leerweg, gegevens van de basisschool, zoals het advies voor het te volgen voortgezet onderwijs, dyslexie- en dyscalculie- verklaringen en verdere contacten met hulpverleners. Op het leerlingvolgsysteem is een privacyreglement van toepassing dat de veiligheid van de gegevens waarborgt.

Wij hebben een coach voor hoogbegaafde leerlingen, maar wij zijn geen school met hoogbegaafdheidsprofiel. Wij bieden individuele begeleiding en coördinatie van persoonlijke trajecten. Hier worden ouders en docenten ook bij betrokken. Onze begeleider is zelf ervaringsdeskundige en begeleidt leerlingen die onderpresteren of uitdaging zoeken vanwege hun hoogbegaafdheid.

Onze route voor extra leerling ondersteuning verloopt via onze coördinator leerlingondersteuning. Dyslexie valt onder de basisondersteuning. Wij hebben twee dyslexiecoaches, die dyslectische leerlingen op maat begeleiden. Het protocol waarin beschreven staat waar dyslectische leerlingen recht op hebben, is te vinden op onze website.

Wij bieden verder faalangstreductietrainingen, rots-en water trainingen, sociale vaardigheidstrainingen, we hebben schoolcoaches en we hebben vier begeleiders passend onderwijs. Zij leveren maatwerk aan leerlingen die specifieke behoeften hebben, zoals ADHD of autisme. Het gaat onder andere om individuele begeleiding door de begeleiders passend onderwijs, ondersteunende middelen in de les en een trajectvoorziening, waar leerlingen terecht kunnen als ze niet in de klas kunnen werken.

Ons volledige aanbod en ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website.

Onze leerlingen weten niet alleen via hun mentor, maar ook middels deze poster waar zij terecht kunnen indien zij ondersteuning nodig hebben.

Topsport Talentschool

Alle vragen rondom Topsport en prospect etc. kunnen gesteld worden aan onze Topsport Talent coördinator: Leon Dijkema de Grooth: l.dijkemadegrooth@haarlemmermeerlyceum.nl